Adverteren op online marktplaatsen: wat moet je weten?

Post image

Online marktplaatsen zijn al een aantal jaren goed ingeburgerd in ons dagelijks leven. Een absolute trend binnen ecommerce, waar steeds meer organisaties op inzetten. Iedereen kent de grote platforms zoals Amazon of Bol.com. Daarnaast zijn er ook sectorspecifieke marktplaatsen zoals Boat24.com waar zowel particulieren als bedrijven boten kunnen kopen of verkopen.

Zullen online marktplaatsen even snel verdwijnen als dat ze ontstaan zijn? Of vormen ze een duurzaam en betrouwbaar verkoopkanaal? Let’s dig deeper…

Wat zijn online marktplaatsen?

Er wordt heel vaak naar Amazon gewezen als de voortrekker bij uitstek van online marktplaatsen. Wil je een zo breed mogelijk beeld van wat een online marktplaats is? Dan is het logisch om de kenmerken van Amazon onder de loep te nemen.

Amazon is een online marktplaats, dat wil zeggen dat de techreus de technologische ontwikkeling en het onderhoud van het platform verzorgt. Verder is het aan de gebruikers, verkopers, kopers en online marketeers, om zelf aan de slag te gaan. Als particuliere of professionele verkoper maak je een verkopersaccount aan en verkoop je, weliswaar via het platform, rechtstreeks aan de koper (direct to consumer of D2C). De betaling gebeurt bij de meeste online marktplaatsen ook op de marktplaats zelf.

 

Hoe werken online marktplaatsen?

Gezien de insteek van dit blogartikel gaan we deze vraag beantwoorden vanuit het standpunt van een bedrijf en een online marketeer die een product of dienst te koop aanbieden.

Als bedrijf kan je je, meestal kosteloos, registreren op een online marktplaats. Je reserveert eigenlijk een stukje van het platform en vanuit je account kan je vervolgens jouw eigen online winkel managen. Bij de meeste online marktplaatsen doe je zelf het volledige beheer: artikels uploaden, foto’s uploaden, prijzen bepalen, kortingsacties op poten zetten, klanten opvolgen, enz.

In grote lijnen heeft een online marktplaats een dubbel businessmodel:

  1. Een percentage op de gerealiseerde verkopen via de online marktplaats. In het geval van Amazon is dat gemiddeld 15%.
  2. Advertenties waarbij verkopers de mogelijkheid krijgen om hun producten of diensten extra in de verf te zetten.

 

Hoe kan je adverteren via online marktplaatsen?

Laten we bij het voorbeeld van Amazon blijven. Amazon biedt in grote lijnen drie manieren aan waarop je als bedrijf je producten of diensten in the picture kan plaatsen:

  • Sponsored products: je kan kiezen om één van je gepubliceerde producten extra in de kijker te zetten. In tegenstelling tot advertenties op basis van zoekwoorden, wordt er bij gesponsorde producten slechts één product in de verf gezet.
  • Headline Search Ads: dit soort advertenties is gelijkaardig aan Google Ads. Wanneer een potentiële koper een zoekterm ingeeft op Amazon, dan krijgt hij of zij jouw gesponsorde zoektermen bovenaan de lijst te zien. In tegenstelling tot de gesponsorde producten kunnen hier meer dan één product getoond worden.
  • Product Display Ads: hier ga je gebruikers targeten op basis van gelijkaardige producten en gelijkaardige zoekacties. De gebruiker die dan op een advertentie klikt, wordt meteen doorverwezen naar jouw specifieke productpagina.

De meeste grote online marktplaatsen stellen ongeveer dezelfde advertentiemogelijkheden voor of minstens een selectie hiervan.

 

Wat leveren advertenties via online marktplaatsen op?

De werking van online marktplaatsen lijkt op het eerste zicht relatief eenvoudig. Als online marketeer zal je echter merken dat enige analyse en studie nodig zijn wanneer je op een efficiënte manier wilt adverteren via een online marktplaats. Een online marktplaats heeft immers andere kenmerken en een andere marketing funnel dan pakweg Facebook of Google.

Net zoals je dat voor je advertenties op sociale media doet, pak je de advertenties op online marktplaatsen het best strategisch aan. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de volgende checklist:

  1. Bepaal je doelstellingen. Dat kan logisch klinken maar veel online marketeers beschouwen online marktplaatsen nog als een nice to have: ‘we zien wel wat de resultaten zijn’. Bepaal op voorhand wat je verwachtingen zijn op het vlak van budget en omzet of rendabiliteit (ROAS vs POAS).
  2. Kies de juiste producten om op te adverteren. Controleer wel de beschikbaarheid van de gekozen producten.
  3. Besteed voldoende aandacht aan de productomschrijvingen. Je kan veel bezoekers op je productpagina krijgen maar uiteindelijk is het de productomschrijving die bepaalt of de bezoeker een klant wordt of niet. Zorg dus voor kwalitatieve content: duidelijke titels, tussentitels, beelden, enz.
  4. Bepaal de locatie van je advertenties. Via Amazon zijn er heel wat mogelijke locaties om te adverteren. Denk maar aan banners of advertenties via de zoekbalk. Bepaal welke oplossing het best past bij jouw product of dienst.
  5. Doe een A/B-test: sponsored brands vs. sponsored products (in het geval van Amazon). Vergelijk twee advertenties met twee gelijkaardige producten. Een dergelijke vergelijking zal je heel wat nuttige marketinginformatie kunnen geven.
  6. Target ook op categorieën. Gebruikers die interesse hebben in grasmaaiers zullen vermoedelijk ook interesse hebben in onkruidverdelgers voor hun gazon. Think outside the box.
  7. Gebruik negative keywords en vermijd zo onnodige budgetverspilling. Voor een marketeer is er niets frustrerender dan geld uitgeven aan leads die eigenlijk geen leads zijn. Bepaal dus ook welke sleutelwoorden absoluut niet bij je bedrijf passen.

 

Hoe start je met advertenties via online marktplaatsen?

Marketeers die reeds POAS toepassen als doelstelling halen aan dat de methode vooral een interessante psychologische klik is. Door te focussen op de winst en niet op de omzet, ga je immers verplicht andere en vaak slimmere keuzes maken. Heel vaak worden campagnes op basis van een ROAS-doelstelling stopgezet terwijl die op basis van een POAS-doelstelling wel alle kansen zouden hebben gekregen.

Een voorbeeld: een bedrijf haalt een omzet van 1.000 euro uit campagne A, de advertentiekosten bedragen 200 euro en de winstmarge bedraagt 25%. Campagne B levert ook 1.000 euro omzet op, de advertentiekosten bedragen ook 200 euro maar de winstmarge bedraagt 50%. Ondanks het verschil zal de ROAS-berekening dezelfde score toekennen aan beide campagnes. In realiteit is het financieel resultaat van campagne B echter beter.

POAS is een doeltreffendere methode dan ROAS omdat de bruto winst rekening houdt met veel meer factoren dan louter de advertentiekosten.

 

Hulp nodig om te adverteren via online marktplaatsen?

Bij BoostU geloven we in de meerwaarde van advertenties op online marktplaatsen omwille van verschillende redenen:

  • Online shopping zit nog steeds in de lift. Online marktplaatsen zijn dan ook een steeds belangrijker verkoopkanaal.
  • Online markplaatsen zijn de ideale locatie om rechtstreeks met de eindklant in contact te komen (D2C-model: direct to consumer).
  • Online marktplaatsen zijn een laagdrempelige manier om internationaal te groeien. Veel bedrijven maken kennis met buitenlandse markten via online marktplaatsen.

 

Heb je concrete hulp nodig om aan de slag te gaan met online marktplaatsen? Of een advies nodig? Contacteer Merkado. Wij bekijken graag wat we voor jou kunnen betekenen.

Not another newsletter...

Join 100+ other digital growth marketers and get monthly tips and insights delivered right in your inbox.