Grubau
Groei in omzet en ROAS
door B2B e-commerce
Grubau is de Belgische marktleider in gereedschap voor steenbewerking. Ze beschikken over het meest innovatieve en kwalitatieve materiaal in de sector. Als een echte partner denken zij mee voor passende oplossingen en dragen zij bij aan de groei van hun klanten. Dat is het doel van Grubau.
Wat hebben we gedaan?
Hoe Grubau zijn positie als marktleider versterkt dankzij digitale groeiversnelling.
Challenge
Grubau is marktleider in het leveren van gereedschap en service aan iedereen die in de sector van steenbewerking zit.
In een sterk concurrerende markt is stilstaan achteruitgaan. Grubau klopte aan bij boostU om hun positie te versterken en samen in te zetten op digitalisering om zo de verkoop, rentabiliteit en merkbekendheid te laten groeien.
Kwestie van doelgericht op marketingprestaties via top-of-the-funnel kanalen te optimaliseren en te verbeteren, én ook door te focussen op initiatieven om de loyaliteit en de levenslange waarde van bestaande klanten te verhogen via marketingautomatisering.
Het doel was eenvoudig: de online resultaten van Grubau via performantiegerichte kanalen een boost geven, zonder extra budget te moeten spenderen. En om inzicht te geven in de precieze impact van marketing door blinde vlekken in marketinganalyses terug te koppelen naar bedrijfsgegevens in Odoo.
Resultaten
Het bewijs moet je ondervinden, kijk zelf maar.
+34 %
Conversie rate e-commerce
+68%
Transacties
+22%
Omzet
10
Rendement op advertentie-uitgaven
Wat maakte dit een succesverhaal?
1
Data-Driven Marketing
Door de resultaten beter te meten en ze via Odoo aan back-endgegevens te koppelen, konden we blinde vlekken beter opsporen.
Dankzij verbeterde e-commerce data via datalayer tracking binnen Google Tag Manager kon Grubau de impact van marketingcampagnes en -kanalen beter beoordelen.
De rentabiliteit van de kanalen en campagnes werd berekend door extra kosten zoals verzendingskosten, btw, enz. van de omzet af te trekken en zo naar een nettoresultaat toe te werken.
2
Focus op verkeerskwaliteit
Kwaliteit boven kwantiteit. Met die instelling hebben we de bestaande campagnes doorgenomen om de resultaten binnen de bestaande budgetten te maximaliseren.
Een eerste grote overwinning was het schrappen van campagnes voor mobiel verkeer. Een groot verlies in websiteverkeer, maar een grote vooruitgang in de kwaliteit ervan. Meer conversies, meer verkoop, betere ROAS.
De advertentieteksten werden ook aangepast om de B2B-markt meer aan te spreken en de B2C te vermijden.
3
A/B Testing & Optimization
Welke doelgroepen converteren het best? Wat is de ROAS per type campagne? Wat als we willen internationaliseren naar andere landen?
Door voortdurend verschillende aspecten van de campagnes en de digitale strategie te testen, werkten we in korte tijd naar een optimaal resultaat toe. Dat resultaat werd bepaald op basis van duidelijke KPI’s zoals omzet, ROAS en de kosten per acquisitie of transactie.