boostU’r knowledge: Storytelling

Post image

Waarom drinken we massaal Coca-Cola? Waarom herkent zelfs het kleinste kind de “M” van McDonalds? En waarom sporten we het liefst in een volledige sportoutfit van Nike?

Als je aan eender wie vraagt waarom ze kiezen voor een bepaald merk, zal je vaak antwoorden krijgen als: “Ze zijn gewoon de beste, de lekkerste, de meest kwaliteitsvolle, ze hebben de beste service…”. Mensen hebben intuïtief de neiging om feitelijke redenen te geven voor een aankoop, maar vaak speelt dit maar een kleinere rol binnen aankoopprocessen. Waar we eigenlijk voor vallen tijdens ons aankoopproces, is het verhaal dat een merk vertelt, op welke manier dat gedaan wordt en hoe we ons daarbij voelen of hoe we er onszelf mee associëren.

Wanneer we een sportoutfit van Nike kopen, geloven we in de ideologie van het ‘Just Do It’: “Ik ben een sporter en ik verzorg mezelf met een merk waar de bekendste atleten groot in geworden zijn. Ik verzorg mezelf, net zoals een echte atleet dat doet.” We associëren onszelf met het merk dat we kopen en zijn trots om aan de buitenwereld te tonen dat we de spirit van gekende sporters volgen.
 

De kracht van storytelling

Als we kijken naar grote merken, zien we dat deze één belangrijk element met elkaar gemeen hebben: ze doen aan storytelling en ze doen dat ontzettend goed.
Wikipedia omschrijft storytelling als volgt: “Er is sprake van storytelling als droge feiten verbonden worden door een dramatische lijn waardoor ze beter doordringen bij de ontvanger en langer onthouden worden.”

Let’s translate that: mensen kopen je product of dienst niet door wat je doet, ze kopen omdat ze begrijpen waaróm je bepaalde zaken doet. De meeste bedrijven leggen de nadruk op hun ‘wat’, namelijk wat ze doen of wat ze verkopen. Maar hetgeen eigenlijk echt cruciaal is, is je ‘waarom’. Als je die vraag beantwoordt, onthul je de kern van je merk en je verhaal. Door enkel te vertellen over je ‘wat’, activeer je net als bij het zien van saai cijfermateriaal alleen het analytische deel van het brein.

Een verhaal over je ‘waarom’ daarentegen, kan mensen inspireren. Omdat je vertelt op een menselijke manier, met gevoel en passie, slaag je er sneller in je merk langdurig en betekenisvol naar de buitenwereld te pushen.
 

Dynamic storytelling: de nieuwe norm

It’s all about dynamic storytelling: dat wil zeggen ‘de ontwikkeling van ideeën en verhalen die over meerdere conversatiekanalen worden verspreid, om zo een complete merkervaring te creëren.’ De nadruk ligt hier op makkelijk te verspreiden verhalen die al snel een eigen leven gaan leiden. Die content moet bestaan uit ideeën die relevant zijn voor mensen en aanleunen bij de verschillende brands. Conversaties uitlokken is hierbij een zeer belangrijke factor binnen een content strategie.
 

The proof of the pudding is in the eating

Hoe zorg je er als merk voor dat klanten je onthouden, zich willen binden en ook op langere termijn een relatie willen onderhouden? Ontdek het in onze volgende study case! 

Voor Heylen Warehouses, ontwikkelaar van logistiek vastgoed, zijn we gaan nadenken hoe we de afstand tussen hen, als corporate business, en de eindklant kunnen verkleinen. Zo zijn we een vlogreeks begonnen waarin we het reilen en zeilen van Heylen Warehouses uit de doeken doen om zo op een leuke en menselijke manier de klant zijn aandacht te trekken en de relatie en het vertrouwen te versterken.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus kijk hier even mee!

Meer weten over Content Marketing?

Contact us 🚀

Not another newsletter...

Join 100+ other digital growth marketers and get monthly tips and insights delivered right in your inbox.