Growth Marketing in Google Ads: Hoe begin je eraan?

Jonas Van de Ven

Growth marketing is het proces van het ontwerpen en uitvoeren van experimenten om de resultaten van je marketing te optimaliseren en te verbeteren via A/B test. In een growth marketing strategie is Google Ads een acquisitiekanaal dat vaak wordt gebruikt.

Waarom?

Simpel. Via slimme Google Ads campagnes haal je snelle, meetbare resultaten die impact leveren op de bottomline van je bedrijf.

Alleen is de vraag… Hoe begin je eraan?

1. Hoe begin je met growth marketing in Google Ads?

Als je je Google Ads account in een growth marketing mindset wilt benaderen, is er maar één sleutelwoord: namelijk “testen”. Gelukkig voor jou heeft Google op 19 januari een nieuwe “experimenteer-pagina” aangekondigd in de Google Ads omgeving. Deze functie heeft een nieuw jasje gekregen waardoor het nog makkelijker is geworden om je experimenten binnen Google Ads te uit te rollen, managen en te analyseren.

Maar wat kan je en moet je testen binnen je Google Ads account? Hier zijn alvast enkele tips:

Tip #1 : Zoekwoorden

Een belangrijk onderdeel – misschien wel hét belangrijkste onderdeel van je account – is de samenstelling van je zoekwoorden of keywords. Een gezonde growth mindset voor dit onderdeel kan dus zeker niet ontbreken.

Van match types tot funnel keywords, elk onderdeel van wat een goede keyword samenstelling behoort te zijn, kan je uitvoerig testen en experimenteren. Natuurlijk met één concrete doelstelling: het behalen van de specifieke marketing objectieven die je voor ogen hebt.

Tip #2 : Tekstadvertenties

Naast de zoekwoorden zijn je tekstadvertenties het tweede belangrijkste onderdeel van een succesvolle campagne. Vaak is dit een van je eerste touchpoints met potentiële klanten van je product of service. Daardoor ben je als bedrijf snel geneigd om de controle te behouden over de boodschap tijdens dit contactmoment.

Met een growth marketing mindset draai je die denkwijze net om. Dit eerste touchpoint is net de meest ideale om te zien welke boodschap nu werkt voor je verschillende doelgroepen. Welke onderdelen van een tekstadvertentie kan je gemakkelijk in een experiment gieten?

-> De USP’s die je gebruikt in je headlines en descripties.

-> Je call to action. Test een harde CTA versus een iets zachtere CTA.

-> Variëer je sentiment: neutrale versus een positieve boodschap. Wil je de negatieve ervaring benadrukken die de consument momenteel ondervindt? Of benader je eerder de positieve zaken van je product die zijn probleem oplost.

-> De functionaliteiten highlighten versus de voordelen in de kijker zetten. Sommige doelpublieken hebben een eerder feitelijke boodschap nodig van de functionaliteiten terwijl andere de voordelen benadrukt willen zien. Bijvoorbeeld: “Geheugen van 4gb versus 10000 songs op je smartphone”.

Tip #3 : Biedstrategieën

We kunnen de biedstrategieën indelen in twee verschillende biedingsstrategieën: een volledig geautomatiseerde biedingsstrategie op basis van je marketing doelstellingen versus een manuele biedingsstrategie. Als je wilt experimenteren met biedingsstrategie, hou dan volgende zaken zeker in je achterhoofd: -> Hou elke test voor je biedingsstrategie simpel en consistent. Focus op een wijziging als je een biedingsstrategie test wilt doen, zonder multivariate aanpassingen tegelijk willen testen. Zo behoud je de zekerheid over je statistische significantie als de correlatie tussen je aanpassingen.

-> Houd je focus op één of twee KPI’s. Zo kan je beter de resultaten evalueren in lijn met je doelstellingen. -> Start met je grootste campagne waar je comfortabel mee bent om te experimenteren. Hoe meer historische data en volume een specifieke campagne heeft, hoe zekerder je een uitspraak kan doen over de mogelijke impact van een wijziging in biedingsstrategie. Deze opsomming is maar een klein onderdeel van de verscheidene experimenten die mogelijk zijn binnen je Google Ads account. Deze bovenstaande zijn wel de belangrijkste bouwstenen voor een succesvolle campagne, een doordacht experimenten traject kan deze naar een hoger niveau tillen dan je had gedacht.

2. Google Ads als inspiratiebron voor andere growth experimenten

Google Ads genereert veel data die niet enkel bruikbaar is voor je Google Ads account. Hieronder sommen we enkele zaken op die je kan halen uit je Google Ads campagnes en inzetbaar zijn op meerdere touchpoints van je digitale strategie.

Welke USP’s werken?

Via je de implementatie van je USP’s in de headline van je advertenties kan je snel feedback krijgen. Welke USP’s genereren de meeste tractie bij je publiek? Als je duidelijke winnaars hebt, kan je deze USP’s breed implementeren over je gehele aanpak: van landingspagina’s tot social campagnes.

Keyword mining voor je SEO en content strategie

Als je een full funnel aanpak hanteert in je Google Ads account, kan je het zoektermen rapport gebruiken als inspiratiebron twee belangrijke zaken. Ten eerste voor je SEO-optimalisaties. Leg zowel de zoekvolumes naast je conversieratio’s en gebruik deze als inspiratiebron voor je focus keywords van je website en blogs. Keyword research tools hebben hun beperkingen, zeker als je werkt in een niche B2B markt. Daarom kan de real time data van je Google Ads campagnes en zoektermen rapport een goed hulpmiddel zijn om je focus keywords te bepalen. Ten tweede kan je een goed inzicht krijgen in het zoekgedrag van je doelpubliek. Welke vragen stellen ze zich over jouw product of dienst? Welke problemen ondervinden ze en willen ze oplossen? Welke alternatieve overwegen ze? Gebruik deze info om je algehele contentstrategie te staven met data waarover jij enkel beschikt.

3. Conclusie

Iedereen kan een Google Ads campagne opzetten vandaag de dag. Op een paar minuten tijd klik je eenvoudig je eerste smart campagne binnen Google Ads in elkaar. Het grote verschil zit hem in de manier waarop je jouw campagnes bouwt, structureert en beheert.Bovenstaande top zijn maar enkele van de vele mogelijkheden die je hebt om de focus op performance te verscherpen binnen je Google Ads account door in te zetten op een experimentele growth marketing approach.