De sleutel tot online succes: 5 tips voor een onweerstaanbare call-to-action

Post image

Een call-to-action (CTA) is een knop of link op je website die bezoekers aanspoort om een bepaalde actie te ondernemen. Dat kan bijvoorbeeld het invullen van een formulier zijn, het downloaden van een whitepaper of het toevoegen van een product aan de winkelwagen. Een goede CTA kan het verschil maken tussen een bezoeker die je website verlaat en een bezoeker die een conversie oplevert.

 

Maar hoe zorg je ervoor dat je CTA’s effectief zijn? Hieronder volgen 5 tips:

 

1. Maak je CTA opvallend

Een goede CTA valt op en trekt de aandacht van de bezoeker. Gebruik daarom opvallende kleuren, weliswaar binnen je eigen huisstijl en zorg ervoor dat de knop in het oog springt door middel van goed kleurgebruik, opvallende animaties en logische positionering. Ook de plaats waar je de CTA plaatst is belangrijk. De meest effectieve locaties zijn meestal in het openingsbeeld van je website en in de buurt van belangrijke informatie.

 

2. Gebruik een duidelijke tekst

De tekst op je CTA moet duidelijk maken wat de bezoeker kan verwachten als hij of zij op de knop klikt. Vermijd vage termen als ‘klik hier’ en gebruik liever een actieve zin als ‘Download nu ons gratis e-book’. Hou altijd rekening met de leesbaarheid door voldoende contrast tussen tekst en achtergrondkleur te voorzien.

 

3. Maak het persoonlijk

Een CTA die aansluit bij de behoeften en interesses van de bezoeker is vaak effectiever dan een algemene CTA. Gebruik daarom bijvoorbeeld de woorden ‘jouw’ of ‘jij’ om de bezoeker aan te spreken en maak duidelijk wat de voordelen zijn van het uitvoeren van de actie.

 

4. Eenvoud

De call-to-action moet gemakkelijk uit te voeren zijn. Beperk het aantal stappen dat nodig is om de actie uit te voeren en maak het proces zo eenvoudig mogelijk. Als het te ingewikkeld is om de actie uit te voeren, dan kan de gebruiker afhaken.

 

5. Test en optimaliseer

Om erachter te komen welke CTA het meest effectief is, kan je A/B-testen uitvoeren. Hierbij laat je twee verschillende CTA’s zien aan bezoekers en meet je welke variant het beste resultaat oplevert. Op basis van deze resultaten kan je de CTA verder optimaliseren. Bijvoorbeeld een versie met de tekst ‘Start jouw gratis proefperiode’ en een andere versie met als tekst ‘Probeer nu gratis’.

Het gebruik van effectieve CTA’s kan een groot verschil maken voor het succes van je website. Door opvallende en duidelijke knoppen te plaatsen die aansluiten bij de behoeften van je doelgroep, kun je ervoor zorgen dat bezoekers eerder geneigd zijn om actie te ondernemen.

Not another newsletter...

Join 100+ other digital growth marketers and get monthly tips and insights delivered right in your inbox.