10 KPI’s voor E-commerce succes
E-commerce KPI’s zijn zoals het dashboard van je wagen. Ze geven aan hoe goed je op weg bent naar je eindbestemming. De juiste KPI’s monitoren voor je e-commerce business helpt je om de vooruitgang richting doelstellingen zoals meer omzet, verhogen van de customer lifetime value of het verhogen van je shopping cart value te volgen.
Welke e-commerce KPI’s zijn belangrijk?
De juiste KPI’s definiëren en opvolgen zal je in staat stellen om sneller betere beslissingen te maken om conversion rates, online omzet of retentie te verhogen. Er zijn honderden KPI’s of metrics die je daarvoor kan definiëren en opvolgen, maar niet elke KPI is daarom per se ook relevant voor jou.
Bij het bepalen van e-commerce KPI’s die passen binnen jouw marketing strategie en business, kijk dan naar de volgende zaken;
- Business goals: Kies KPI’s die meteen impact aantonen op je algehele bedrijfsdoelstellingen. Zo is er een verschil tussen bijvoorbeeld ROAS vs POAS te monitoren.
- Meetbaarheid: KPI’s moeten gemakkelijk te meten zijn voor jou en je team – duh. Niemand heeft wat aan een vage KPI die meer voor verwarring dan focus zorgt.
- De groei-fase van je organisatie: Startende e-commerce bedrijven hebben waarschijnlijk andere doelstellingen – en dus ook KPI’s – dan bedrijven die al jaren operationeel zijn.
Met dat in het achterhoofd kan het nog steeds moeilijk zijn om te weten waar je nu juist moet beginnen….
Maar maak je geen zorgen. Van conversion rate tot customer lifetime value en Net Promotor Score. Dit zijn volgens boostU de top 10 ecommerce KPI’s.
Top 10 E-commerce KPI’s voor groei
#1: Conversion rate
Het e-commerce conversie ratio is een van de belangrijkste KPI’s, aangezien die een impact heeft op alle andere KPI’s en metrics van een webshop. Als je webshop niet converteert, heeft het weinig zin om over andere metrics zoals shopping cart value wakker te liggen.
Het conversieratio van je webshop is dé KPI die een impact maakt op bijna alle andere key metrics van je webshop. Wanneer je jouw conversie ratio kan verhogen, zie je normaal gezien ook verbeteringen in de andere statistieken van je webshop zoals omzet, transacties, etc.
#2: ROAS of POAS
Afhankelijk van je doelstelling als e-commerce bedrijf, zijn ROAS en POAS ook twee belangrijke metrics om in de gaten te houden.
ROAS of Revenue on Ad Spend kijkt naar de omzet die je genereert ten opzichte van de advertentie kosten die je maakt om nieuwe verkopen te realiseren. Of met andere woorden; hoeveel euro’s omzet haal je uit de advertising budget?
ROAS = Omzet / Ad Spend
Maar als rendabiliteit echt belangrijk is voor je organisatie, dan is POAS eigenlijk nog een betere KPI. Er zijn namelijk een hoop andere kosten dan media spend die impact hebben op de ‘rendabiliteit’ van je marketing efforts. Denk aan:
- shipping cost
- payment provider fees
- kosten voor stockage
- etc.
Dat zijn eigenlijk additionele kosten die mee in rekening gebracht moeten worden om de rendabiliteit van je marketing efforts in kaart te brengen. Wanneer groeien in rendabiliteit belangrijker is dan groeien in omzet is POAS of Profit on Ad Spend een betere KPI.
#3: Customer Lifetime Value
Customer Lifetime Value geeft weer hoeveel een klant gemiddeld op brengt gedurende zijn/haar periode als klant. De kans dat iemand meermaals aankoopt is groot, en dus is het de moeite om te ontdekken hoeveel omzet een klant gemiddeld genereert voor jouw bedrijf.
CLTV is een KPI die ook een hoop andere key metrics weerspiegelt waaronder conversie ratio, average order value, en customer return rate. De mogelijkheid om de lifetime value van een klant te verhogen kan op de lange termijn een giga-impact hebben op je e-commerce business.
Daarnaast helpt het berekenen van de customer lifetime value je bij het kiezen in welke kanalen je kan investeren om nieuwe klanten te werken en aan welke kost je bereid bent dat te doen. En dat brengt ons bij de volgende KPI…
#4: Customer Acquisition Cost
De customer acquisition cost of CAC is de totale kost van sales en marketing die nodig is om een nieuwe klant over een bepaalde tijdsperiode aan te trekken.
Die totale kost omvat alle ad spend, salarissen, bonussen, externe fees, etc.
Weten hoeveel geld het kost om een nieuwe klant aan te trekken is belangrijk, aangezien je dat op een rendabele manier wilt kunnen doen. Als het je €100 kost om een klant aan te trekken die een product van €50 aankoopt, zit de verhouding niet goed.
Op dus naar de volgende KPI…
#5: CLV – CAC ratio
Bij het CLV:CAC ratio leg je de Customer Lifetime Value naast de Customer Acquisition Cost en heb je een goede indicator om de potentiële waarde van een klant naast de kost om hem/haar aan te trekken te vergelijken – en dus de winstgevendheid achter marketing en sales te bekijken.
Het CLV:CAC ratio is een sterke KPI om een balans te zoeken in je investeringen voor marketing en sales. Idealiter zit dat ratio rond de 3:1 – wat dus betekent dat de waarde van een klant 3 keer hoger moet liggen dan de kost om iemand klant te maken.
#6: Average Order Value
Average order value is simpelweg het gemiddelde bedrag dat een klant uitgeeft per aankoop. Het is een goede indicatie om te kijken hoe efficiënt je bent in het up-sellen en cross-sellen van producten op je webshop.
Hoe hoger de Avg. Order Value, hoe meer omzet je gemiddeld maakt per klant, hoe beter. Easy.
#7: Cart abandonment rate
Deze metric gaat hand in hand met je conversie ratio. Cart abandonment rate geeft weer hoeveel mensen er afhaken in het aankoopproces op je webshop, en is dus een goede indicatie om af te toetsen of je check-out en betaalproces goed in elkaar zit of niet.
Teveel afleiding, onduidelijkheid of hoge additionele kosten zorgen ervoor dat mensen afhaken in het proces en hun aankoop ergens anders zullen doen.
#8: Customer Return Rate
De customer return rate toont aan welk ratio bestaande klanten terugkomen voor herhaalaankopen. Bestaande klanten heractiveren is altijd goedkoper dan nieuwe klanten aan te trekken.
Herhaalaankopen stimuleren is dan ook een geweldige manier om de CLTV te verhogen.
#9: Customer Churn Rate
De churn rate geeft weer hoeveel van je bestaande klanten je verliest. Een slechte ervaring met je webshop, levering of producten kan ervoor zorgen dat klanten niet meer terugkomen. Churn is een belangrijke KPI om te monitoren, aangezien je niet eindeloos moeite wil doen om nieuwe klanten te werven, als ze ook nooit meer terugkomen.
#10: NPS
Om de return rate te verhogen en de churn rate te verlagen is de tevredenheid van je klanten meten een laatste belangrijke KPI. De meest gebruikte is Net Promotor Score of NPS, die aangeeft hoe waarschijnlijk iemand je webshop of producten zal aanbevelen aan vrienden op een schaal van 1 – 10.
Aan de slag met KPIs
Je kent je bedrijfsdoelstellingen. Nu komt het er op neer om een KPI te kiezen die de vooruitgang richting het realiseren van deze doelstelling het best weerspiegelt. Wil je puur groeien in omzet, dan is je groei omzet de belangrijkste KPI. Is het belangrijker om meer te verkopen aan dezelfde of bestaande klanten, dan is average shopping order value misschien relevanter.
Know your goal, and the right KPI will show you the way…