2021 Instagram growth hacks
Instagram. Het is op dit moment niet alleen één van de populairste social mediaplatformen ter wereld, het is ook één van de meest toonaangevende apps als het op engagement aankomt. Met meer dan een miljard maandelijkse gebruikers, waarvan er zo’n 200.000.000 dagelijks naar een businessprofiel surfen, en waarvan 81% het platform gebruikt om research naar bepaalde producten te doen, hoort Instagram tot de 4 populairste applicaties ter wereld. Maar hoe boost jij je engagement naar (potentiële) klanten toe? Met onderstaande tips doe jij je Instagram-community en bijgevolg ook je engagement sterk groeien!
1. Creëer impact en maak je content ‘shareable’
Jouw Instagramhack in 2021: maak je content ‘shareable’ of ‘saveable’. Content die motiveert, entertaint of inspireert, blijft nazinderen en zet aan tot doordelen of opslaan om later te bekijken. Met de juiste content zorg jij ervoor dat bezoekers blijven plakken.
Wat in godsnaam is ‘de juiste content’?
De meesten onder ons kennen Instagram als een platform waarop iedereen zijn eigen herinneringen deelt, waarop persoonlijke foto’s worden geplaatst en waar vrienden vooral met elkaar communiceren. Maar wil je jouw product of dienst op de kaart zetten, dan kom je er niet met persoonlijke kiekjes.
Het bepalen van de juiste content begint bij het uitschrijven van het juiste verhaal. Maak eerst voor jezelf uit hoe je jouw product- of ondernemingsverhaal gaat vertellen, waarop je nadien je content kan baseren. Door middel van de juiste beelden, kleuren, graphics, carrousels, en sinds kort ook reels, spring jij in het oog van een scrollende Instagrammer. Zorg er dus voor dat je content opvalt, en vooral ook een juiste en duidelijke boodschap brengt. Blijven mensen bij je post hangen of klikken ze door naar je profiel? Dan zit je goed. Hoe meer mensen blijven hangen, hoe meer zichtbaar je profiel wordt voor potentiële volgers of nieuwe klanten.
2. Outbound of inbound engagement, wat is dat?
Als bezieler van jouw onderneming of van een specifiek product, wil je graag op de hoogte blijven van alle nieuwigheden binnen je field of expertise, van veranderingen binnen de sector of wil je graag zien wat je concurrenten doen. Daarom kuis je best de lijst met mensen die jij volgt op een strategische manier op: volg enkel actieve profielen, ga op zoek naar (potentiële) klanten, peers (jouw ideale klant / volger), professionals waar je naar opkijkt… Op die manier blijf je connected, gemotiveerd en geïnspireerd.
Outbound engagement
Een voor de hand liggende tip die met minimale effort een maximaal resultaat oplevert: gebruik je Instagramfeed actief. Zo kan je bijvoorbeeld iedere ochtend, middag en avond een kwartiertje tijd vrijmaken om de content van de mensen die jij volgt te bekijken, te liken, of zelfs te sharen en comments achter te laten. Door peers te benaderen en comments te plaatsen onder hun content, creëer je ook zichtbaarheid op iemand anders’ profiel, waarop je ook zichtbaar wordt binnen hun doelgroepen.
Je kan zelfs een groepje van snel groeiende peers kiezen waarvan je postmelding inschakelt zodat je, zodra zij nieuwe content posten, de eerste bent die een comment kan plaatsen. Dubbel zo snel visibiliteit dus!
Inbound engagement
Maar ook op je eigen profiel kan je voor extra engagement zorgen. Beantwoord al je Direct Messages en deel deze door, of reageer op de comments onder jouw posts. Hiermee toon je aan dat je groot belang hecht aan je volgers en hun meningen, waarop je extra fans aanspreekt, die op hun beurt dan weer zorgen voor mond-tot-mondreclame.
3. #wat #is #jouw #favoriete #hashtag?
Bijna iedereen gebruikt ze, maar om relevant te zijn en er het juiste effect van de ondervinden, gebruik je #hashtags best op de juiste manier. Â
Longtail- en nichehashtags zijn dé go-to #’s. Ter verduidelijking: algemenere hashtags die als het ware overkoepelend zijn voor meerdere woordgroepen worden sneller opgemerkt en spreken ook meer aan. Maar ook nichehashtags doen het niet slecht. Als je voor deze laatste gaat, kijk je wel best even naar het aantal zoekresultaten. Is er met jouw # best wat informatie terug te vinden? Dan is er allicht voldoende trafiek om ook met jouw post op te vallen.Â
Case: koffiespeciaalzaakÂ
Als je een speciaalzaak in koffie hebt, is de hashtag #coffee er voor de hand liggend. Zoek je deze op, dan kom je uit op zo’n 135 miljoen zoekresultaten. Een gigantisch aantal, waartussen je post allicht niet erg zal opvallen bij de door jou gewenste doelgroep. Vul je post daarom ook aan met niche hashtags die relevant zijn voor jouw business. In dit geval bijvoorbeeld #artisanalcoffee (8.377 zoekresultaten) of #specialtycoffeeshop (84.677 zoekresultaten).Â
Geduld is een mooie deugd
Hoe graag we je ook zouden willen overtuigen van een over night success, een online community met een groot engagement takes time. Wikken en wegen, testen en hertesten en uiteindelijk op de juiste strategie uitkomen; een consistent en relevant contentplan opstellen en finetunen duurt nu eenmaal even. Heb je een professioneel IG profiel, dan kan je per post zien hoeveel comments, likes, shares, profielweergaven je hebt, je kan zelfs het aantal nieuwe volgers sinds een bepaalde post zien. De meeste mensen focussen op likes, maar dit heeft geen effect op je Instagram-algoritme. Het belangrijkste is dat je jouw doelgroep aantrekt en ook kunt blijven behouden.Â