4 Facebook Ads custom metrics voor e-commerce

Post image

Na het lanceren van je Facebook campagnes, kan je de data analyseren aan de hand van talrijke metrics in Ads Manager. Je vindt er de standaard metrics zoals reach, CPM, CTR,… maar je hebt ook de mogelijkheid om zelf metrics aan te maken. Op die manier kan jij meten wat voor jouw campagne belangrijk is. Wij delen hieronder de vier custom metrics die we aanraden te gebruiken bij de analyse van jouw e-commerce campagnes.

1. Revenue per click

Via de standaard metrics kan je onder andere te weten komen hoeveel een klik je kost, maar je weet dan nog niet hoeveel een klik je effectief opbrengt. Dat kan je meten met de “revenue per click” metric.

Purchases conversion value / Unique outbound clicks

 

2. Cart drop-off rate

Aan de hand van deze metric kom je te weten hoeveel procent van de personen die een artikel in hun winkelmandje hebben geplaatst, niet zijn overgegaan tot een aankoop. Dit is een nuttige metric om te monitoren of er op de webshop iets misloopt. Is de “cart drop-off rate” plots veel hoger dan normaal? Ga dan na of alles op de webshop nog juist loopt. Controleer ook of je boodschap duidelijk genoeg is. Geef bijvoorbeeld verzendkosten en eventuele minimum bestelwaarden duidelijk weer in de webshop.

Checkouts initiated / Adds to cart

 

3. Average order value (AOV)

De average order value of AOV geeft het gemiddelde bestelbedrag weer. Met deze metric kan je gemakkelijk nagaan of je campagne al dan niet winstgevend is. Is je AOV hoger dan je gemiddelde kost per aankoop? Dan ben je goed bezig!

Purchases conversion value / Purchases

 

4. Click to purchase rate

Door de aankopen uit je campagnes te delen door het aantal websitebezoekers die op je website komen vanuit één van je campagnes, kom je de click to purchase rate te weten. We rekenen hier met “outbound clicks” omdat dit nauwkeuriger is dan “link clicks” aangezien één persoon meerdere keren op een advertentie kan klikken.

Purchases / Outbound clicks

 

💡TIP 1: Vergeet niet het juiste format aan te duiden bij elke custom metric. Gaat het om een bedrag? Kies dan “currency”. Meet je een percentage? Vergeet het format dan niet aan te passen naar “percentage”.

💡TIP 2: Beheer je meerdere ad accounts in eenzelfde Business Manager? Zorg er dan voor dat je bij het aanmaken van je metric aanduidt dat alle beheerders van de Business Manager toegang krijgen tot de metrics.

 

 

💡TIP 3: Nadat je al je custom metrics hebt aangemaakt, kan je ze samen in een rapport plaatsen, zodat je ze in één klik in een overzicht kan bekijken.

 

 

Custom metrics zijn een handige manier om toegang te krijgen tot resultaten die niet standaard beschikbaar zijn. Bekijk elke campagne afzonderlijk en bepaal welke metrics van belang zijn, welke hiervan al bestaan in je Ads Manager en welke je nog kan aanmaken. Op die manier maak je een compleet rapport waaruit je extra resultaten en nuttige inzichten voor mogelijke optimalisaties kan halen.

Heb jij hulp nodig om jouw bedrijf te boosten via Facebook?

Contact us 🚀

Not another newsletter...

Join 100+ other digital growth marketers and get monthly tips and insights delivered right in your inbox.