5 tips voor het vlot lanceren van je nieuwe website
Het zware werk is gedaan, je nieuwe website is klaar om live te gaan. Je hebt een logische structuur opgebouwd, een prachtig design ontworpen en swingende teksten geschreven. Maar de belangrijkste stap moet nog komen, je website moet probleemloos live gaan. Volgende tips helpen je door dit proces zodat jij je website met een gerust hart lanceert.
1. Stel redirects in
Wanneer je naar een nieuwe website overschakelt zullen er steeds nieuwe links ontstaan. Je oude links laten doorverwijzen naar je nieuwe links is van groot belang om te vermijden dat:
- bestaande links op andere websites niet meer werken waardoor je potentiële bezoekers verliest.
- Google ziet dat je oude URL’s een error geven en deze links niet meer indexeert. Dat zorgt ervoor dat al je SEO inspanningen verloren gaan.
Controleer na het instellen van de redirects ook zeker of deze werken zoals gewenst. Een extra controle kan nooit kwaad.
2. Zorg voor de juiste toegang
Wanneer een website live gaat zullen er aanpassingen moeten gebeuren aan de hosting en de domeinnaam. Zorg er dus voor dat je op de dag van livegang niet voor verrassingen komt te staan doordat je geen toegang hebt tot de platformen waar deze zaken op beheerd worden.
Vaak is het ook slim om je webmaster toegang te geven tot deze platformen aangezien er een aantal technische aanpassingen komen kijken bij het lanceren van een website.
3. Doe een laatste check-up
Je wil geen website live zetten waar nog fouten op staan. Het is daarom slim om enkele dagen op voorhand nog een laatste check-up van je website te doen (of te laten doen door enkele collega’s), maak op voorhand een lijstje van aandachtspunten zodat je zeker niets over het hoofd ziet.
Test je formulieren, lees je teksten na, klik op alle links en open je website nog eens via je smartphone, zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
4. Ga live op het juiste moment
Kies een gepast moment om je nieuwe website live te zetten, er kan immers veel mislopen na het live zetten van een nieuwe website. Sommige problemen worden niet meteen na het live zetten ontdekt maar pas de dag nadien, op dat moment wil je niet dat je webmaster onbereikbaar is.
Daarnaast moet je ook rekening houden met een korte downtime als je website op de oude domeinnaam komt. Deze downtime kan in theorie 24 tot 48 uur duren maar in praktijk duurt deze meestal maar een aantal minuten. Je wil niet lanceren op een moment waarop je hoog aantal gebruikers op je website hebt.
5. Nog een laatste controle
Hoera je website staat live, maar hier stopt het werk niet. Nadat je website live gaat moeten er nog verschillende zaken ingesteld en gekoppeld worden door je webmaster. Deze zaken kunnen ook voor fouten of problemen zorgen, daarom is het aangeraden om de dag nadien een grondige finale controle te doen van je nieuwe website.
Tenslotte wil je uiteraard ook resultaat zien na al dit harde werk, het is daarom aan te raden om het aantal bezoekers en hun gedrag op je website te meten door Google Tag Manager te integreren. Hierdoor kan je je website op termijn finetunen om je gebruikers een betere ervaring te bieden en ervoor te zorgen dat je doelpubliek sneller op de juiste pagina’s komt.
Blijf vernieuwen
Als je deze stappen hebt afgevinkt zijn wij er van overtuigd dat je nieuwe website een succes zal worden, maar het verhaal eindigt hier zeker niet. Een goede website leeft en wordt continu geüpdatet met vernieuwende content om je gebruikers hun aandacht niet te verliezen.