Adverteren op Pinterest
Pinterest is een fantastisch platform met oneindig veel mogelijkheden. Steeds meer mensen maken er dan ook gebruik van. De app heeft een divers publiek qua leeftijd en interesses, wat ervoor zorgt dat je ontzettend veel mensen kan bereiken. Heeft jouw bedrijf een visueel verhaal te vertellen? Dan is adverteren op Pinterest iets voor jou!
Pinterest is een visuele zoekmachine waarop je werkelijk alles kan vinden. Het wordt door velen als inspiratieplatform gebruikt. Je vergelijkt de app het beste met een ouderwets prikbord. Zag je vroeger een mooi item in een tijdschrift staan, dan knipte je het uit en ‘pinde’ je je knipsel op dat prikbord. Pinterest werkt met hetzelfde principe, maar dan binnen een online omgeving. Wil je verbouwen maar heb je geen idee wat je met je badkamer wil doen? Of ga je trouwen en wil je je trouwlocatie op een originele manier aankleden? Zelfs als je jezelf een nieuw kapsel wil aanmeten biedt het platform je talloze suggesties aan.
Adverteren op Pinterest, het kan!
Met 10 jaar op de teller heeft Pinterest intussen een mijlpaal bereikt: sinds begin 2021 heeft het platform 478 miljoen maandelijkse gebruikers wereldwijd. De ideale plaats dus om te gaan adverteren! Of dat al kan, adverteren op Pinterest? YES is the answer. Met Pinterest Advertenties plaats je gesponsorde pins op de nieuwsfeed van je doelgroep. Hoe dat in z’n werk gaat? We lichten stapsgewijs toe🚀🚀
Stap 1: Maak je Pinterest bedrijfsprofiel aan
Wanneer je wil adverteren op sociale media, moet je eerst een zakelijk account aanmaken
Stap 2: Bepaal welke content je in je campagne wil
Een campagne opzetten doe je via Pinterest Ads Manager. Hier kan je stap voor stap een campagne opzetten.
Tip! Zorg ervoor dat je bij de opzet van je campagnepost voor sterke, sprekende beelden kiest. De foto’s, infographics of bewegende beelden die je gebruikt, moeten opvallen tussen een grote contentmassa. Je kiest dus best voor in het oog springend materiaal!
Daarnaast is ook het formaat van je beeld belangrijk. Pinners, zoals we de Pinterest crowd noemen, raadplegen de app voornamelijk op hun smartphone. Ook daar moet je pin dus voldoende triggeren. Test je campagne dus ook op mobile vooraleer je hem lanceert!
Stap 3: Koppel doelstellingen aan je campagne
Hierin bepaal je het doel, de looptijd, de doelgroep en het budget van je campagne.
Tip! Plaats je Pinterest Advertenties op de juiste momenten. Pinners gebruiken het platform voornamelijk op mijlpaal-momenten: trouwfeesten, geboortes, verbouwingen, vakanties… Die momenten zijn vaak seizoensgebonden. Zorg er dus voor dat jouw specifieke campagne op het juiste tijdstip wordt geplaatst.
Stap 4: Stuur bij waar nodig
Na het plaatsen van je campagne krijg je toegang tot een uitgebreid rapportage dashboard en is het tijd om je campagne te analyseren en bij te sturen waar nodig. Zo zorg je voor een optimaal resultaat!
Maar waarom zou je nu adverteren op Pinterest?
Pinners zijn vaak ‘heavy users’. Anders dan bijvoorbeeld op Facebook, waar mensen uit verveling doelloos gaan scrollen, hebben Pinners vaak een duidelijk doel voor ogen en bijgevolg dus een hogere aandachtsspanne. Omdat ze het platform al raadplegen nog voor ze effectief plannen smeden, kan je als bedrijf al redelijk vroeg bij je doelgroep aanwezig zijn.
Daarnaast is Pinterest Advertising ook redelijk nieuw en is er nog niet zo veel concurrentie als op andere platforms. Ook zijn de kosten per klik naar je website in vergelijking met andere sociale media platformen redelijk laag.