boostU’r knowledge: wat is Google Search Console?
Je hebt er allicht nog nooit van gehoord: de Google Search Console. Ondanks dat de tool een rechtstreekse link vormt tussen je website en de Google zoekmachine, is de Google Search Console erg ondergewaardeerd. Maak je gebruik van Google Analytics, dan kan je bijvoorbeeld zien dat je 200 organische bezoekers op je website had. Maar dan weet je nog altijd niet welke zoekopdrachten deze bezoekers ingaven om tot bij jou te komen… In Google Search Console krijg je deze inzichten wel.
Zoekmachines resultaten
Google gaat dieper in op hoe jouw website in de zoekresultaten wordt weergegeven. Hier vind je onder andere ook html verbeteringen terug.
Google-indexering
Hier zie je de status van de indexering van je pagina’s: zo kunnen er bijvoorbeeld geblokkeerde bronnen zijn waardoor Google je indexering niet goed kan opnemen.
Crawlen
Hier vind je crawlfouten terug, 404 errors, server errors en kun je een sitemap toevoegen aan Search Console.
Beveiliging
Als je website gehackt is, geeft dit onderdeel je informatie over wat er aan de hand is en wat de mogelijke oplossingen zijn.
Het grootste voordeel van Google Search Console is dat je inzichten in de zoekresultaten krijgt. Neem regelmatig een kijkje in de tool en zie hoe je website scoort door de ogen van Google zelf. Aan de hand van deze waardevolle informatie kan je jouw Google Ads campagnes verder uitbouwen of je huidige content verder optimaliseren.