De kracht van persoonlijke communicatie

Post image

Mensen houden van persoonlijke communicatie! Waarom? Het schept een vertrouwensband tussen de schrijver en de lezer. Je voelt je begrepen. En dat is in deze gekke corona tijden ook erg belangrijk: verbinding.

Een lezer die zich verbonden voelt met een tekst, leest die tekst ook makkelijker en zal deze ook sneller begrijpen. Maar hoe maak je jouw boodschap nu écht persoonlijk? En hoe zorg je ervoor dat je een vertrouwensband weet op te bouwen met je lezer? Hieronder geven we drie korte tips waarmee je ervoor kan zorgen dat jij een échte connectie kan maken met je doelpubliek.

Tip 1: Stel vragen waarbij je de lezer betrekt
Tip 2: Schrijf in spreektaal
Tip 3: Kies voor emotie

De lezer in je tekst betrekken is erg belangrijk wanneer je een persoonlijke tekst wilt schrijven. Je zag het hierboven al: we stelden je enkele rechtstreekse vragen om over na te denken:
“Mensen houden van persoonlijke communicatie! Waarom?”
, “Maar hoe maak je jouw boodschap nu écht persoonlijk?”
en “Hoe zorg je ervoor dat je een vertrouwensband weet op te bouwen met je lezer?”

Deze vragen zetten je aan tot nadenken en zorgen ervoor dat je even stilstaat bij de vraag die je aan het lezen bent. Je pauzeert en reflecteert. Hoe denk ik hier nu over? Wanneer een vraag gesteld wordt, neemt dit het gedachteproces over. Toch? Dat is de kracht van een vraag te stellen, je betrekt de lezer en simuleert het gevoel van een gesprek.

Wanneer je je lezer wilt betrekken in je verhaal, is het best dat je niet al te formeel schrijft, maar eerder echt persoonlijk. Maak gebruik van korte zinnen en niet al te ingewikkelde woorden. Spreek heldere taal en houd je doelgroep in gedachte. Spreek hen aan zoals je dit ook in het echt zou doen.

Dus niet: “Gelieve in onderstaand veld uw factuur te uploaden ter bewijsvoering van de gemaakte kosten.”
Maar wel: “Upload je factuur en je krijgt je geld terug.”

Schrijf teksten die mensen raken, boodschappen die écht binnen komen. Hoe doe je dit? Door gebruik te maken van beeldspraak, gezegdes en bijvoeglijke naamwoorden. Ook kun je inzetten op krachtwoorden. Deze werken in op je reptielenbrein, maar ook op het emotionele brein en zorgen ervoor dat de lezer sneller zal overgaan tot actie.

Bijvoorbeeld:
Gegarandeerd meer traffic naar je website.
Geweldige tips voor ondernemers.
Snel resultaat uit social media.

Dus stel vragen waarbij je de lezer betrekt, schrijf in spreektaal en kies altijd voor emotie! Deze drie tips zorgen ervoor dat je communicatie vlotter verloopt en dat je boodschap beter binnenkomt.

Hulp nodig met je contentstrategie?

Contact us 🚀

Not another newsletter...

Join 100+ other digital growth marketers and get monthly tips and insights delivered right in your inbox.