E-commerce trends van 2021
E-commerce is een sector die de laatste jaren sterk gegroeid is. Voor steeds meer bedrijven wordt online visibiliteit en het verkopen van hun producten online dan ook steeds belangrijker. Met de komst van COVID kwam de transitie van offline naar online in een extra stroomversnelling. Een hoop bedrijven hebben hun gewoonlijke activiteiten hierdoor compleet moeten omgooien. Voor sommigen vertaalde dit zich zelfs in een allereerste kennismaking met het voor hen nog compleet onbekende veld van de e-commerce. Al met al een uitdagende situatie. De pandemie heeft gezorgd voor grote veranderingen. Veranderingen die vol zitten met opportuniteiten. Gelukkig helpen wij je maar al te graag om daarop in te spelen!
Hieronder vind je een samenvatting van vijf e-commerce trends die je zeker in de gaten moet houden.
De 5 e-commerce trends
1. Duurzaamheid en e-commerce
Duurzaamheid, een trend die zo groot is geworden dat deze in elke sector voelbaar is. Een bedrijf dat zich niet focust op duurzaamheid, wordt tegenwoordig simpelweg afgeschreven. Het doorvoeren van deze trend binnen elk facet van je bedrijf is dan ook van groot belang.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het duurzaam bezorgen op de fiets, met elektrische autoās of levering via pakjesautomaten. Ook met de verpakking van je pakketjes, is het belangrijk om rekening te houden. Zo kan je bijvoorbeeld kijken naar herbruikbaar verpakkingsmateriaal. Ook kan je ervoor kiezen om het ontvangstbewijs niet op te sturen, maar gewoon via mail te verzenden.
2. Augmented reality en e-commerce
Augmented reality, wat? Kort gezegd zorgt augmented reality ervoor dat je op een realistische manier virtuele elementen aan een beeld kunt toevoegen. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld een stuk meubilair dat je misschien zou willen kopen, virtueel in je woonkamer kan plaatsen. Augmented reality kan een product eĢcht tot leven brengen.
Het is een technologie die de laatste jaren enorm aan het groeien is en steeds toegankelijker wordt. Met augmented reality kom je gewoonweg dicht bij de realiteit en krijgt de consument het gevoel iets te kunnen kopen waar ze ook echt achter staan.
3. Abonnementen en e-commerce
Er zijn steeds meer consumenten die een abonnement nemen op een merk waarmee je maandelijks een verrassingspakket ontvangt. Al verschillende merken waaronder bijvoorbeeld IKEA en H&M, passen deze marketingstrategie toe.
Waarom deze marketingstrategie aanslaat? Voor consumenten is dit allereerst een manier om producten goedkoper te kunnen aanschaffen, maar ook niet onbelangrijk het biedt dat heerlijke gevoel van een cadeautje geven aan jezelf, meĢt verrassings aspect.
Voor het merk zelf biedt deze strategie naast simpelweg het verzekeren van nieuwe verkopen, ook nog de extra voordelen van een vaste maandelijkse inkomstenstroom en een hogere klantwaarde.
4. Sociale media en e-commerce
Social media is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en daarom ook zeker niet te missen in dit rijtje. De meest populaire kanalen van deze tijd, zoals Instagram, Facebook, YouTube, Pinterest en TikTok, zijn een makkelijke en essentieĢle manier om je merk en webshop te promoten.
Sociale e-commerce content kan je doelgroep inspireren. Wanneer een consument zich geiĢnspireerd voelt door hetgeen dat jouw merk uitdraagt, zorgt dit voor een sterkere relatie tot de merkidentiteit. Welke leidt tot een betere klantenbinding die tot op de lange termijn blijft doorwerken. Zorg daarom dat je social content opvalt.
5. ArtificieĢle intelligentie en e-commerce
Een veelvoorkomende gemiste kans is dat merken data verzamelen, maar deze nergens voor gebruiken. Ons advies is dan ook: investeer in het gebruik maken van artificieĢle intelligentie om deze waardevolle data optimaal te benutten! Onder artificieĢle intelligentie (AI) vallen technologieeĢn die in staat zijn intelligent gedrag te vertonen. zo kunnen deze je helpen bij het gebruik maken van klantgegevens en geavanceerde psychografie, om zo effectieve productaanbevelingen mogelijk te maken.
Deze productaanbevelingen zijn gebaseerd op de behoeften en interesses van de consument, waardoor deze sneller een product zal aankopen en je je klant een gepersonaliseerde klantervaring kan aanbieden.
Een ding is zeker: dankzij COVID kwam de transitie van offline naar online in een stroomversnelling daarom is het op de voet volgen van trends essentieel als je wilt blijven concurreren met de competitie.