15 aug 2022

E-mail trends die je moet uitproberen: 6 handige tips

Post image

E-mailmarketing is weer helemaal hot, en dat mede dankzij de coronapandemie. Bedrijven maakten de laatste jaren de shift naar digitale platformen waarin e-mail een belangrijk fundament blijft. Als de pandemie ons iets geleerd heeft, is het dat we flexibel moeten zijn en moeten investeren en meegaan in de laatste trends. Loopt jouw e-mail strategie niet van een leien dakje? Pas deze 6 eenvoudige tips toe en maak van jouw e-mail campagnes weer acties om U tegen te zeggen!

1. Verstuur e-mails op verjaardagen

Verjaardagsmails genereren tot wel 342% meer inkomsten dan een gewone promotiemail. Bij de inschrijving op je nieuwsbrief is het slim om de abonnee naar zijn verjaardag te vragen. Zo kan je later automations opstellen om hem of haar persoonlijk te feliciteren op de dag van zijn of haar verjaardag en bijvoorbeeld een kortingsbon van 20% aan te bieden als geschenk.
 

2. Een persoonlijke onderwerpregel

Veel e-mail marketing programma’s bieden de mogelijkheid om niet alleen de inhoud, maar ook onderwerpregels te personaliseren. Daar maak je best gebruik van!

Zo kan je onderwerpregels maken als:

  • Hi Tom, houd jij al rekening met deze 6 e-mail marketing tips?
  • Tom, we hebben nog 8 plaatsen vrij voor onze social selling seminar.
  • Tom, hoe goed presteert jouw e-mail campagne?

Op deze manier spreek je je lezer persoonlijk aan. Niet helemaal overtuigd? Onderzoek geeft aan dat door het lezen van je naam in de onderwerpregel de mail tot wel 50% vaker geopend wordt. Het proberen waard dus!
 

3. Automations

In traditionele e-mail marketing worden dezelfde e-mails naar de hele database verzonden in de hoop dat ze deze lezen, maar zijn deze e-mails wel relevant voor elke lezer?

In 2021 werkt deze aanpak niet meer. E-mail marketing stapt af van de traditionele aanpak en maakt steeds meer gebruik van automatiseringen. Automatisering van e-mailmarketing verwijst naar een e-mail marketingstrategie waarbij mails op basis van bepaalde triggers verzonden worden.

Zo verzend je bijvoorbeeld geen e-mail over een nieuwe wagen naar een klant die er gisteren een bij jou heeft gekocht. Wat je wel doet, is die klant een mail sturen over de handige accessoires die bij zijn nieuwe auto passen. Door middel van de juiste automation tool waarin je de juiste triggers bijhoudt, bouw je eenvoudig e-mail automations op die je sales en engagement rate zullen doen stijgen. Bovendien geeft het de klant een gevoel van controle over zijn inbox. In de huidige wereld waarin er een overvloed aan content is, is ‘de zoveelste nutteloze en onnodige mail’ het laatste wat iemand in zijn inbox wil zien.
 

4. User-generated content

Een andere toonaangevende trend die eerder dit jaar opdook, en naar verwachting in 2021 zijn volle potentieel zal bereiken, is het gebruik van user-generated content (UGC) in e-mail marketing campagnes. User-generated content is content zoals tekst, video, afbeeldingen en audio die door de eindgebruiker van producten of diensten (de klant als het ware) gedeeld wordt. Let op: hierbij is het belangrijk dat je dit op de correcte manier doet, want zonder toestemming mag je niet zomaar iemands content overnemen. Als je iemand zijn toestemming niet uitdrukkelijk hebt, kan je deze vragen. Wat bijvoorbeeld wel mag, is iemand citeren.

Een groot deel van de consumenten (82%) zegt dat ze UGC zeer waardevol vinden. Ruwweg 70% van alle consumenten baseert zijn aankoopbeslissing op de beoordelingen en waarderingen van andere gebruikers. Wanneer e-mailmarketeers deze in hun e-mails opnemen, versterken ze dus het vertrouwen in de gepromote producten of diensten.

Bovendien kan UGC ook fungeren als content op zich. Heb je bijvoorbeeld moeite om je e-mails op te vullen met relevante content, kan je altijd vertrouwen op UGC om je campagne meer pit te geven.
 

5. Interactieve e-mails

Deze trend is er al langer dan vandaag, maar zal in 2021 alleen nog belangrijker worden. Interactieve e-mails stimuleren de klantbetrokkenheid en verhogen het engagement aanzienlijk.

Interactieve trends om in 2021 uit te proberen:

  • e-mail polls/enquêtes
  • carrousel afbeeldingen
  • gifs/cinemagraph
  • geanimeerde CTA’s
  • een beoordelingsvraag
  • games

 

6. Redesign je huidige e-mail template

Het voornaamste van heel je e-mailcampagne is het design van je e-mail. Eens het je gelukt is om iemand je mail te laten openen, wil je uiteraard dat hij je mail uitleest en daarna een gewenste actie uitvoert. Fris daarom in 2021 je e-mail templates eens op. Doe je dit op een creatieve manier, dan zal je zien dat de CTR zal verhogen.

Maar misschien wel het allerbelangrijkste anno 2021: maak je e-mails mobile responsive! Tegenwoordig leest 81% van de mensen hun e-mails via een mobiel apparaat. Om relevant te blijven, moeten e-mailmarketeers hun tekst en design aanpassen aan het scherm van smartphones.

Wil jij je e-mail marketing boosten?

Contact us 🚀

Not another newsletter...

Join 100+ other digital growth marketers and get monthly tips and insights delivered right in your inbox.