Hoe maak je een LinkedIn ad die doet converteren?
Het verschil tussen search en social advertenties
Vooraleer we het over de opmaak en inhoud van een LinkedIn advertentie hebben is het van uiterst belang te beseffen wat voor soort advertentie je gaat maken en welke boodschap jouw doelgroep interessant vindt.
“ A great ad is not search driven but social driven. ”
Mensen die op social media zitten zijn verveeld, ze willen hun tijd verdrijven door te scrollen in hun feed. Oké, op LinkedIn willen we ook interessante content lezen waar we iets aan hebben en van bijleren. Maar toch, zelfs op LinkedIn zit niemand te wachten op jouw advertentie waarin jij vertelt dat jouw product of dienst hun problemen zal oplossen die jij denkt dat je doelgroep heeft.
Op zoekmachines zoals Google gaan mensen met een specifiek probleem op zoek naar een oplossing. Mensen zijn op zoek naar x en jij geeft ze x. Daar is het dus gebruikelijk om search driven ads te schrijven. Op LinkedIn wil jij als merk een product of service aan de man brengen waarvan je doelpubliek zelf nog niet wist dat ze het nodig hebben. Mensen zijn op zoek naar x, jij geeft ze y. Daarom schrijf je jouw advertentie steeds met een social driven aanpak.
Links zie je een search driven ad – rechts een social driven ad. Zie je het verschil?
Tips voor advertenties
Nu je het verschil tussen search driven en social driven advertenties begrijpt, is het tijd om je advertentie op te maken. Hieronder een aantal tips die ervoor zullen zorgen dat jouw advertenties betere resultaten boeken.
1. Blijf onder 120 tekens. Waarom? Los van het feit dat mensen liever korte teksten lezen, is je tekst op mobiel anders niet volledig leesbaar. Belangrijk als je weet dat 57% van al het verkeer op LinkedIn mobiel gebeurt.
Als je toch over deze 120 tekens gaat, zorg er dan voor dat je de lezer aanzet om op de ‘…lees meer’ knop te klikken. LinkedIn toont altijd maar een klein deel van je tekst in de feed. Je zet mensen aan tot klikken door een vraag te stellen of een opsomming te beginnen.
.
NVDR: voor de data geeks onder ons, wanneer mensen op de ‘..lees meer’ knop klikken telt LinkedIn dit als een link click. Dat maakt vaak dat je resultaten er beter uitzien dan ze in werkelijk zijn, en er dus mogelijks minder landing page views zijn dacht verwacht. Houd daar rekening mee in je analyses.
2. De beste placement voor een advertentie is een bestaande post boosten. Dat komt omdat deze posts er vaak menselijker uitzien en beter in onze LinkedIn feed blenden.
3. Keep it real. Zoals we hierboven al aangeven zien goede advertenties eruit als organische posts die in onze feed blenden tussen alle andere posts van mensen waarmee we geconnecteerd zijn of die we volgen. Daarom is het slim om een menselijke foto te nemen (en ja, zelfs stock foto’s kunnen werken) waarvan je tevreden zou zijn om deze organisch op je feed te posten.