Performance Max campagnes in Google Ads
Wat zijn Performance Max campagnes?
Consumentengedrag is vandaag de dag moeilijk in te schatten. Kopers hebben tegenwoordig steeds meer mogelijkheden om on- en offline te vinden naar wat ze op zoek zijn. Als verandering de uitdaging is, is automatisering de oplossing om de voortdurende verschuivingen in het consumentengedrag voor te blijven.
In het verleden had Google Ads veel afzonderlijke campagnetypen: zoek-advertenties, shop-advertenties, display-advertenties, discovery-advertenties en lokale advertenties. Performance Max combineert deze typen in één campagne. Het maakt gebruik van machine learning om te beslissen welke plaatsingen het beste werken voor je campagne: Google Search, YouTube, het Google Display-netwerk, Discover en Gmail.
Waarom Performance Max campagnes gebruiken?
Maximaliseer je bereik
Performance Max-campagnes bieden een breed bereik aan advertentie-indelingen en -kanalen, waardoor adverteerders hun publiek op meerdere touchpoints kunnen bereiken (Google Search, YouTube, het Google Display-netwerk, Discover en Gmail).
Tijdwinst
Performance Max-campagnes maken gebruik van automatisering om te optimaliseren voor de beste prestaties. Dat betekent dat je als marketeer minder tijd hoeft te besteden aan handmatige optimalisaties en meer tijd kan besteden aan strategische beslissingen.
Genereer meer verkeer en omzet
Eén van de belangrijkste voordelen van Performance Max-campagnes is dat ze gebruikmaken van machine learning-algoritmen om biedingen en budgetten automatisch in real-time aan te passen op basis van de waarschijnlijkheid van een conversie. Zo worden je advertenties getoond aan de meest waardevolle gebruikers, terwijl je tegelijkertijd jouw ROI maximaliseert.
Hoe zet je een Performance Max op?
Kies je biedingsstrategie
Allereerst moet je bepalen waarop je de campagne wil optimaliseren en welk doel je wil bereiken.
- Maximize conversions: hierbij wil je zoveel mogelijk conversies genereren binnen het opgegeven budget.
- Maximize conversions met een target CPA (cost per acquisitie): hierbij wil je zoveel mogelijk conversies genereren terwijl je je aan een kostenlimiet (kost per conversie) houdt.
- Maximize conversion value: in plaats van het aantal conversies, richt dit doel zich op conversies met een hoge waarde.
- Maximize conversion value met een target ROAS (return on ad spend): dit is vergelijkbaar met het maximaliseren van de conversiewaarde, maar bevat een target ROAS om je biedingen binnen bepaalde grenzen te houden.
💡Tip: Controleer op voorhand je conversion tracking. Als alles goed wordt gemeten, kan je van start gaan met het kiezen van de juiste biedingsstrategie.
Creative assets
Bij Performance Max-campagnes heb je verschillende soorten creatieve assets nodig:
Afbeeldingen en video’s
Performance Max ondersteunt zowel statische afbeeldingen als video’s. Het is belangrijk om aantrekkelijke afbeeldingen of video’s te gebruiken die de aandacht trekken. De beelden moeten van hoge kwaliteit zijn en moeten passen bij de doelgroep en de boodschap die je wil overbrengen.
Headlines & description lines
Schrijf overtuigende koppen en beschrijvingen voor jouw advertenties. Deze teksten moeten duidelijk de voordelen van jouw product of dienst benadrukken. Het is belangrijk om te experimenteren met verschillende koppen en beschrijvingen om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
Landingspagina’s
De landingspagina is de pagina waarop je terechtkomt nadat je op een advertentie hebt geklikt. Het is belangrijk om een landingspagina te hebben die aansluit bij de advertentie en de boodschap die je wil overbrengen. De landingspagina moet snel laden, mobielvriendelijk zijn en een duidelijke call-to-action bevatten om de bezoeker te stimuleren om tot conversie over te gaan. Door kwaliteitsvolle en relevante creatieve assets te implementeren, kan je de effectiviteit van jouw Performance Max-campagnes maximaliseren en betere resultaten behalen.
Listing groups
Bij Performance Max campagnes voor e-commerce bedrijven, zijn de advertenties gebaseerd op de productinformatie die in de productfeed is opgenomen. Listing groups stellen jou in staat om de producten te structureren op basis van specifieke criteria.
Listing groups kunnen worden gemaakt op basis van verschillende kenmerken van de productfeed, zoals productcategorieën, merken, producttype, prijzen, voorraadniveaus en meer. Door gebruik te maken van listing groups kan je gericht adverteren voor specifieke productgroepen en de biedingen optimaliseren om zo het beste resultaat te behalen voor jouw advertenties.
Ben je een e-commerce bedrijf? Test dan shopping feed only als asset group en voeg geen andere creative assets toe.
Audience signals
Bij Performance Max campagnes definieer je “audience signals” die Google gebruikt om vergelijkbare doelgroepen te vinden. Dit is één van de redenen waarom Performance Max zo goed is in het vinden van nieuwe klanten, omdat het verder gaat dan een vooraf gedefinieerde doelgroep.
Audience signals worden verzameld door Google aan de hand van verschillende bronnen, waaronder websitebezoekers, app-gebruikers, interacties op YouTube, zoekgeschiedenis, enzovoort. Google segmenteert het publiek op basis van deze audience signals, waarbij elk segment unieke kenmerken en interesses heeft. Door deze segmentatie kunnen adverteerders hun advertenties richten op specifieke groepen gebruikers die meer geneigd zijn om te converteren.
Bij het opzetten van een Performance Max campagne kan je meerdere audience signals toevoegen:
Remarketinglijsten
Dit zijn lijsten van gebruikers die al interactie hebben gehad met je website.
💡Tip: voeg ten minste één remarketinglijst toe. Dat kan bijvoorbeeld een lijst zijn van e-mail abonnees, converteerders, websitebezoekers, enzovoort.
In-market
Deze groep zijn gebruikers die onlangs actief op zoek zijn geweest naar producten die vergelijkbaar zijn met die van jou. Je kan een zoekwoordenlijst ingeven en de campagne zal zich richten op mensen die op zoek zijn gegaan naar deze of of vergelijkbare zoektermen in het verleden.
💡Tip: Voeg de search terms met de meeste impressies toe.
Affiniteitsdoelgroepen
Deze gebruikers hebben reeds interesse getoond in onderwerpen die gerelateerd zijn aan je product of dienst. Bijvoorbeeld: dameskleren.
Daarnaast kan je ook nog demografische en geografische gegevens bepalen van je doelgroep waaronder leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau, locatie, taal en tijdzone.
De kracht van Performance Max ligt in de resultaten die het kan opleveren. Dus als je op zoek bent naar een effectieve manier om je online advertenties te optimaliseren en betere resultaten te behalen, dan is Performance Max zeker het overwegen waard. Als je nog niet bent gestart met het gebruik van Performance Max, ga er dan nu mee aan de slag en ontdek zelf hoe het je kan helpen om betere resultaten te behalen voor je online advertenties.